Graafschap College: ‘Onze studenten tonen dat robotisering niets te maken heeft met de verdringing van werknemers’
Gepubliceerd:
7 juli 2025
Leestijd:
3 minuten

Het mbo maakt werk van een leven lang ontwikkelen. Scholen geven hier op verschillende manieren invulling aan. Hoe intensiveert een school de samenwerking met het bedrijfsleven? Op welke manier dragen studenten bij aan de automatiseringsslag in het midden- en kleinbedrijf? Het Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen zet in een meerdelige serie goede voorbeelden in de spotlight. Deze week: hoe het Graafschap College met het regionale bedrijfsleven samenwerkt in een COBOT-pool.
Wie
Johan de Jonge: “Voor het Graafschap College werk ik als projectmanager bij het Centrum voor Innovatief Vakmanschap Oost-Nederland (CIVON). Op het CIVON zetten we ons in voor de verbetering van de maakindustrie in de regio. Met geld van de provincie starten we allerlei experimenten op met bedrijven en kennisinstellingen.”
Maatwerk
De Jonge: “Juist het midden- en kleinbedrijf kan de automatiseringsslag goed gebruiken om productiever te worden. Bijvoorbeeld door COBOTS in te zetten. Waar een ‘normale’ robot veilig achter een afscherming staat, is een COBOT juist gebouwd om met de mens samen te werken en een klein deel van het productieproces over te nemen. Denk aan het herhaaldelijk optillen en verplaatsen van een houten latjes: je kan hem overal voor inzetten. Het programmeren van een COBOT is vele malen eenvoudiger dan het programmeren van een robot. Het is vergelijkbaar met programma’s uitvoeren op Windows.”
“Onze studenten willen graag een bijdrage leveren aan de implementatie van COBOTS in het bedrijfsproces. Daarom heeft CIVON er twee aangeschaft om mee te experimenteren. Studenten op het Graafschap College leren in hun eerste drie jaar via projectonderwijs, gecoördineerd door school, om allerlei concepten te ontwikkelen en uit te voeren. In leerjaar vier doen ze dit door projectonderwijs te volgen dat gecoördineerd wordt door bedrijven. Vervolgens gaan ze in het laatste halfjaar aan de slag bij een leerbedrijf door tweemaal vijf weken met medewerkers van het bedrijf de implementatie van de COBOT te begeleiden.”
Samenwerking
De Jonge: “Deze COBOT-pool is ontstaan vanuit de vraag van het bedrijfsleven. Medewerkers vrezen dat de COBOT hun werkplek komt opeisen. Dat is nog steeds het algemene beeld dat mensen bij robots hebben. Dat beeld hebben studenten niet: hun houding is heel ontwapenend. Zij laten de werknemers zien dat waarvoor COBOTS worden ingezet, helemaal niets te maken heeft met het verdringen van werknemers. Tegelijkertijd kunnen medewerkers de studenten laten zien hoe het bedrijf in elkaar zit. Omdat ze allebei van elkaar kunnen leren, is de basis voor gelijkwaardigheid heel goed.”
“Ik vind het belangrijk dat we onze kennis gebruiken om processen te versnellen. Wanneer we kennis delen, dan bieden we mensen meer kansen. In het COBOT-project zie je hoe belangrijk het is om kennis te delen: op die manier leiden we mensen op voor de toekomst.”
Andere artikelen uit de serie "In de spotlight"
Gerelateerde artikelen
Veelgestelde vragen
Meer weten over dit onderwerp?
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
levenlangontwikkelen © Copyright 2025