Noorderpoort: ‘Leven lang ontwikkelen is meer dan het aanbieden van een diplomatraject voor volwassenen’
Gepubliceerd:
1 december 2022
Leestijd:
3 minuten
Het mbo maakt werk van leven lang ontwikkelen. Welke gevolgen hebben demografische ontwikkelingen op het opleidingsaanbod van mbo-scholen? Hoe ziet een traject eruit voor een volwassene die zich wil laten omscholen tot bijvoorbeeld buschauffeur? Het Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen zet in een meerdelige serie goede voorbeelden in de spotlight. Deze week: de ervaringen van Henk Eefting en Linda Broekmans bij Noorderpoort in Groningen.
Henk Eefting: “Ik ben als teammanager bij de school voor Automotive & Logistiek verantwoordelijk voor de organisatie van verschillende opleidingen. Daarnaast verken ik de mogelijkheden tot samenwerking met het bedrijfsleven in onze regio.”
Linda Broekmans: “Ik werk als adviseur in de stafdienst onderwijs, schrijf onder andere projectplannen en help daarnaast bij de examinering.”
Maatwerk
Henk: “Vergrijzing op de arbeidsmarkt kan leiden tot grote personeelstekorten in een specifieke sector. De gemiddelde leeftijd van een buschauffeur ligt ruim in de vijftig jaar. De komende jaren gaan naar verwachting veel chauffeurs met pensioen. Om te voorkomen dat er een tekort ontstaat, hebben we op Noorderpoort samen met Qbuzz en rijschool Oosterpoort een opledingstraject opgezet dat één tot twee jaar duurt. Het gaat om een bekostigde opleiding in de beroepsbegeleidende leerweg. We richten ons niet op één specifieke groep studenten. Er zitten zowel studenten tussen met een hbo-achtergrond als studenten die net klaar zijn met een mbo-opleiding en in leeftijd variëren van 21 tot 50 jaar.”
Henk: “Kenmerkend voor de opleiding is dat we meer aandacht besteden aan gastvrijheid. Op verzoek van Qbuzz laten we onze studenten daarom kennismaken met diverse aspecten van de dienstverlening in het openbaar busvervoer. Vorige week ben ik zelf met een student op pad geweest. Ik nam hem mee waar je tegenaan loopt als onderhoud van een bus nodig is en wat het effect is van rijgedrag op het onderhoud. Ook belangrijk: in een bus kom je verschillende soorten agressie tegen. Hoe ga je daarmee om? Daarvoor hebben we tijdens de opleiding samengewerkt met de Politie in de regio. Op die manier geef je studenten meer mee dan een mbo 2-diploma voor OV-chauffeur.”
Linda: “Bij maatwerk denk ik ook aan leren op afstand. Los van de opleiding met Qbuzz hebben we nu een experiment met taal en rekenen waarbij studenten tijdens een digitaal spreekuur vragen aan docenten kunnen stellen. Bij sommige collega’s krijgen studenten ook de mogelijkheid via een Skype-verbinding te leren. Op die manier maak je het als school makkelijker om in de avonduren een opleiding te volgen.”
Samenwerking
Linda: “Natuurlijk houdt een leven lang ontwikkelen voor het mbo veel meer in dan het aanbieden van een diplomatraject voor volwassenen. Op Noorderpoort doen we mee aan de pilot met mbo-certificaten en erkennen we eerder verworven competenties (EVC’s). Daarvoor hebben we op iedere locatie van onze school een EVC-contactpersoon en houden we vanaf de start van een traject nauw contact met het regionale EVC-centrum: het RBO in Groningen. Daarnaast kun je bij een leven lang ontwikkelen op het mbo natuurlijk ook denken aan inburgeringstrajecten of certificaten voor keuzedelen.”
Henk: “We zien dat bedrijven nog steeds veel waarde waarde hechten aan een mbo-diploma en niet zozeer aan een ‘deelkwalificaties’, terwijl wel de trend is dat er zoveel mogelijk ruimte moet komen voor individuele trajecten. Tegelijkertijd zitten bedrijven niet te wachten op opleidingen van vier jaar: daarom bieden wij, in nauwe afstemming met Qbuzz, versnelde trajecten aan.”
Andere artikelen uit de serie "In de spotlight"
Gerelateerde artikelen
Veelgestelde vragen
Meer weten over dit onderwerp?
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
levenlangontwikkelen © Copyright 2025