ROC Friese Poort: ‘Studenten bepalen graag zelf hun eigen tempo’

Gepubliceerd:

1 december 2022

Leestijd:

3 minuten

Decorative image

Het mbo maakt werk van leven lang ontwikkelen. Wat betekent dit nu voor de onderwijspraktijk? Hoe ziet een traject eruit voor een volwassene die zich wil laten scholen tot bijvoorbeeld elektrotechnicus? Het Kennispunt MBO Leven Lang Ontwikkelen zet in een meerdelige serie goede voorbeelden in de spotlight. Deze week: de ervaringen van Jouke Douwe de Vries als opleidingsmanager op ROC Friese Poort in Sneek.

School

Jouke Douwe de Vries:

“ROC Friese Poort in Sneek is al een aantal jaren bezig met trajecten die bijdragen aan een leven lang ontwikkelen. Vooral de laatste twee jaar hebben onze volwassenenopleidingen een vlucht genomen, mede vanwege de economische conjunctuur. We zijn gegroeid van 70 naar 110 studenten. Op onze locatie in Sneek bieden we voor volwassenen bbl-trajecten elektrotechniek en mechatronica aan in de vorm van contractonderwijs. Ik ben als opleidingsmanager verantwoordelijk voor alles dat heeft te maken met organisatie, personeel, beleid en financiën van de opleiding.”

Maatwerk

“Studenten hebben bij ons enorm veel mogelijkheden om een traject te versnellen. Dat komt door de modulaire opbouw van de opleiding. Het stelt studenten in staat zelf hun tempo te bepalen en een planning te maken van de volgorde waarop zij modules volgen. Hierin wordt wel enigszins gestuurd: studenten moeten eerst de basisvakken in de studiegids volgen en daarna pas de verdiepende en gevorderde onderdelen. Recent hadden we een student die in anderhalf jaar cum laude slaagde voor een opleiding waar drie jaar voor stond. Hij was wel een uitzondering: de meeste studenten weten ongeveer een half jaar van de opleidingsduur af te halen.”

“Voordat we een student aannemen, voeren we een intakegesprek om te bepalen wat iemands basis is. Soms nemen we een toets af. Onlangs meldde zich een vrouw aan met een doktersassistent-diploma: zij wilde graag aan een bbl-traject beginnen bij de opleiding elektrotechniek. Ook dat is mogelijk, maar zij startte eerst met een voorschakeltraject.”

“Het voorschakeltraject duurt ongeveer een half jaar tot een jaar en geeft studenten een goede basis in de elektrotechniek. Hierdoor worden ze interessanter voor de arbeidsmarkt en kan een werkgever hen een bbl-plaats aanbieden. Ook enkele mensen met een uitkering gaan we hier volgend schooljaar mee begeleiden. Het voorschakeltraject is voor Friese Poort een goede graadmeter om iemands motivatie te peilen: we kunnen bijvoorbeeld zien hoe snel iemand de lesstof opneemt.”

Samenwerking

“Onze locatie in Sneek leidt zo’n 35 studenten mechatronica op voor Defensie. Dat is de enige groep volwassenen, die naast de avondlessen, ook praktijklessen in de middag volgt. Jaarlijks voeren we een aantal keer overleg met Defensie over hoe we de opleiding nog beter kunnen maken. Sommige studenten worden een half jaar uitgezonden op een militaire missie. Dat maakt het voor ons belangrijk om goed af te stemmen hoe we het opleidingstraject vormgeven. Vanwege de modulaire opbouw is er natuurlijk veel mogelijk. Wij merken dat, naast hun opleiding, een stage in de techniek voor studenten essentieel is voor hun ontwikkeling; zeker wanneer zij hier bij Defensie weinig over leren in de dagelijkse praktijk. Vervolgens bespreken we met Defensie hoe studenten een techniekstage kunnen volgen.”

“ROC Friese Poort werkt natuurlijk ook veel samen met bedrijven. Friesland Campina kwam onlangs naar ons toe met een opleidingsvraag. Er was één persoon in de fabriek die alles wist van de besturing van één specifieke machine, maar hoe zorg je ervoor dat ook nieuwe werknemers zich die specifieke kennis eigen maken? In samenspraak met Friesland Campina is een collega van ons vervolgens één dag in de week langs geweest om lesmateriaal te maken en op locatie lessen te geven. Daarnaast kregen we vanuit bedrijven in de regio steeds meer vraag om een losse module besturingstechniek te volgen, dus los van de volledige opleiding. Ook dat is mogelijk met onze modulaire opzet. De eerste studenten zijn daar nu mee gestart.”

Publicaties

Gerelateerde artikelen

Veelgestelde vragen

Meer weten over dit onderwerp?

Meer weten over dit onderwerp?

levenlangontwikkelen © Copyright 2025