ROC Midden Nederland: Maatwerk met een gepersonaliseerde ‘touch’

Gepubliceerd:

1 december 2022

Leestijd:

4 minuten

Decorative image

Wie wil dat nou niet? Een diplomagericht (opleidings)traject dat weliswaar uitgaat van de vraag van de werkvloer, maar waarin het óók lukt om rekening te houden met zowel de leermogelijkheden als de inkomensverantwoordelijkheid van de volwassen student.
In samenwerking met ROC Midden Nederland biedt werkgever BINK, als organisatie in de kinderopvang, al enkele jaren aan hun zij-instromers de mogelijkheid zo’n opleiding te volgen.

Diplomagericht mbo-onderwijs voor werkende volwassenen

Bijscholing en gekwalificeerde medewerkers vindt BINK erg belangrijk. Naast de professionele eisen die aan de medewerkers worden gesteld, hecht de organisatie er ook waarde aan dat er bij hun opvanglocaties veel aandacht mogelijk is voor bewegen, sport en spel.

Nauwe samenwerking tussen ROC Midden Nederland (hierna te noemen ROC MN) en BINK heeft geresulteerd in een maatwerktraject voor ‘Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker’ (niv. 4).

ROC MN komt als opleider hiermee tegemoet aan specifieke vragen van de kinderopvangorganisatie, houdt rekening met de wensen en mogelijkheden van de studenten en uiteraard met de kwalificatie-eisen en de organisatiemogelijkheden

Een gepersonaliseerde opleiding …

BINK en ROC MN ontwikkelden samen een bekostigd maatwerktraject waarbij de invulling bepaald wordt door de opleidingsvraag van de werkvloer. Het is een traject waarbij de opdrachtgever zich goed realiseert hoe de leefwereld eruit ziet van de doelgroep die men hiervoor wil bereiken: veelal jongvolwassenen met een gezin, hoge woonlasten, soms alleenstaand of met mantelzorgverplichtingen.

Beroepsbegeleidende leerweg

Voor deze zij-instromers (in de leeftijd variërend van 22 tot 55 jaar), met vaak enige jaren werkervaring bijvoorbeeld als kapper, dierenverzorger of in de retail, bestaat de mogelijkheid een verkorte BBL-opleiding van 2,5 á 3 jaar te volgen. Hierbij worden de extra kosten van de opleiding vergoed door de werkgever, ontvangt de volwassen student direct een salaris en is er na behalen van het diploma zicht op een baan bij één van de vestigingen van BINK.

Uitspraak student: “Zo fijn dat de opleiding dichtbij huis is, schooltijden gecompenseerd worden én ik tijdens mijn opleiding een salaris ontvang”

Incompany

De ‘Incompany-opleiding’ vindt onder andere plaats op de zolder van één van de kinderdagverblijven, die speciaal hiervoor als leslokaal is ingericht. Groepen van 16 tot 18 studenten gaan in dit maatwerktraject één avond in de week en één dag in de maand naar school. Daarnaast werken de studenten 14 tot 27 uur op een locatie van de kinderopvangorganisatie BINK. Ook op de werkvloer wordt veel geleerd: de student kan ter plekke vragen stellen over het werk of feedback krijgen op het eigen handelen. Tenslotte kan een opleidingstraject worden onderbroken als de privésituatie dat vraagt.

Het belang van sport en spel in de opvang is terug te vinden in de opleiding. Met ROC MN is afgesproken studenten de mogelijkheid te bieden een extra module voor ‘sport en spel’ te volgen welke met een branchecertificaat kan worden afgesloten (een ‘plusje’ op het diploma). Een andere wens van BINK is dat hun medewerkers de werkwijze van Gordon*  beheersen. (*Zie de link hieronder voor meer informatie over de Gordontraining. )

Speciaal voor deze modules heeft BINK bevoegde docenten in dienst die door het ROC als gastdocent worden ingehuurd, zowel voor de ‘plusvakken’ als de zorgvakken. Het lesprogramma voor deze specifieke onderdelen wordt in nauw overleg met eigen docenten van ROC MN ontwikkeld.

Samenwerking …

Samenwerken betekent wederzijds vertrouwen opbouwen hetgeen wordt bewerkstelligd door vooraf een plan van aanpak te maken, maandelijks te overleggen, te zorgen voor korte lijntjes tussen ROC MN en de praktijkopleiders, en minimaal twee keer per jaar te evalueren.

Ook in de uitvoering zijn er veel momenten van samenwerking. Naast de gezamenlijke inzet van docenten, beoordeelt men tijdens sollicitatiegesprekken en intake, samen de werkervaringen, de leermogelijkheden én de persoonlijke omstandigheden van de sollicitant als toekomstig medewerker en student.

“Het opleiden op locatie zorgt er voor dat iedereen (docent en student) zich meer betrokken voelt, er is commitment” aldus Hannie van Beers.

… en succesfactoren

Het ROC adviseert om voor de voorbereiding voldoende tijd te nemen. Voor dit traject namen zij een half jaar de tijd. De samenwerking, het kunnen voldoen aan speciale wensen van de opdrachtgever, de inzet van en aandacht voor de betrokken docenten (zelfstandigheid, flexibiliteit en vakdeskundigheid zijn essentieel) zijn factoren die dit traject tot een succes maken. Samen met de persoonlijke aandacht voor de student, die zich gezien en erkend voelt in dit traject, leidt dit tot grote tevredenheid bij alle betrokkenen. Begin 2020 ontvangt, na drie jaar, de eerste groep het diploma.

Het ROC en BINK zijn trots op dit gepersonaliseerde maatwerktraject dat uiteindelijk leidt tot goed gekwalificeerde pedagogisch medewerkers.

Gerelateerde artikelen

Veelgestelde vragen

Meer weten over dit onderwerp?

Meer weten over dit onderwerp?

levenlangontwikkelen © Copyright 2025