Zoeken

Skillsgerichte aanpak Rabobank: ‘een betere validering van skills kan mismatches voorkomen’

Gepubliceerd:

7 oktober 2022

Leestijd:

4 minuten

Er wordt steeds meer gevraagd van werkzoekenden, werkenden en werkgevers. Niet alleen een diploma is tegenwoordig van belang, maar ook welke vaardigheden, competenties en kennis je met je meebrengt. Dit wordt ook wel samengevat als ‘skills’. Hoe kun je als werkgever investeren in skills van medewerkers? En hoe bepaal je welke skills je zelf kunt ontwikkelen? In een interviewreeks spreekt een SER redacteur met organisaties die met een skillsgerichte aanpak aan de slag zijn gegaan. In deze aflevering (deel 4) komen Anne Doeser, HR Innovation Lead Rabobank, en Marc Jansen, Head of People Data and Innovation bij Rabobank aan het woord.

Aan de slag met skills
De bankencrisis, energietransitie en technologische ontwikkelen zorgen ervoor dat de Rabobank niet stil kan blijven. De afgelopen jaren heeft de bank daarom grote veranderingen doorgemaakt om de 8,9 miljoen klanten in 37 landen ook in de toekomst van dienst te kunnen zijn. Het werk van de 43.000 medewerkers verandert hierdoor ook en daarmee is validering van skills hoog op de agenda komen te staan. Jansen licht toe: ‘tijdens de transitie zijn we begonnen met het in kaart brengen van de beschikbare skills binnen onze organisatie. Vragen die daarbij centraal stonden waren; welke skills hebben onze medewerkers al in huis? Sluiten die skills aan bij onze doelstellingen? Welke nieuwe skills kunnen onze medewerkers ontwikkelen? En wat willen zij zelf graag?’

Vooral die laatste vraag is voor Jansen belangrijk. ‘Als werkgever kun je ideeën hebben over het bijscholen van mensen, maar uiteindelijk moeten zij het zelf ook willen. Als het werk erg verandert, maar iemand graag op de oude manier blijft werken, kan het gebeuren dat een functie niet meer past. In dat geval kijken we of een andere functie binnen of buiten de bank passender is.’ Doeser vult aan: ‘We hebben grof in kaart gebracht over welke skills onze medewerkers beschikken en laten zien met welke functies op de arbeidsmarkt dat allemaal overeenkomt. Vaak kwamen daar hele verrassende matches uit waar medewerkers zelf niet direct aan gedacht hadden. Het gaf hen echt een gevoel van trots om te zien wat zij allemaal zouden kunnen doen. Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat bepaalde functies bij de lokale afdelingen raakvlakken hebben met functies in het onderwijs. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het talentprogramma “Van Rabo Naar Pabo”, waarbij medewerkersde kans kregen zich om te scholen naar het onderwijs.’

Rabo-skills
Jansen: ‘Op basis van een inventarisatie zagen we een terugkerende behoefte bij medewerkers om specifieke skills te ontwikkelen. Hier zijn 12 Rabo-skills uitgekomen: agility, coaching, collaborating, complex problem solving, creativity, emotional intelligence, judgement and decision making, negotiating, networking, self-reflection, service orientation en storytelling. We hebben heel goed opgelet dat we geen Rabo-sausje erover deden, maar juist aansluiten op algemene skill taal die in de arbeidsmarkt wordt ingezet.’

Jansen vervolgt: ‘Zoals je ziet zijn de Rabo-skills meer soft-skills. Een harde skill, zoals data-analyse, komt regelmatig in vacatures van de Rabobank voor, maar als je aan managers vraagt waar ze echt behoefte aan hebben, dan noemen ze vaker de soft-skills waar het nog aan ontbreekt. Deze overkoepelende Rabo-skills worden als online leermodules aan alle medewerkers aangeboden, waarbij elke leermodule verschillende e-learnings bevat. Door de Rabo-skills op deze manier in te richten zijn ze makkelijk over te nemen en toe te passen voor andere organisaties en sectoren, waardoor een medewerker flexibeler inzetbaar is. Daarnaast hebben medewerkers een persoonlijk ontwikkelbudget. Het scholingsaanbod met dit budget sluit nauw aan op het online aanbod van de 12 Rabo-skills, waarmee we de mogelijkheid bieden om deze skills nog verder door te ontwikkelen.’

Een gemeenschappelijke skillstaal
Ook Doeser ziet in haar werk dagelijks het belang van een gezamenlijke skillstaal binnen Nederland en zelfs daarbuiten. ‘Als ik een medewerker een bepaalde skill toeken, maar een andere werkgever accepteert deze skill niet op die manier, dan is het uiteindelijk niks waard. Een gemeenschappelijke skillstaal maakt schakelen in werkzaamheden en tussen verschillende werkgevers makkelijker en daarmee de arbeidsmarkt een stuk flexibeler. Op dit moment kijken we nog heel erg naar functies, maar als ik morgen zeg dat ik een projectmanager nodig heb voor een klus, dan weet je in principe niet wat ik precies bedoel. Een projectmanager bij de ene werkgever kan iets heel anders betekenen dan bij de andere werkgever.’

Doeser vervolgt: ‘Voor de inventarisatie binnen de Rabobank, hebben we medewerkers bewust niet gevraagd om hun skills zelf te definiëren. In plaats geven we ze tools waarbij ze functie-eisen, beoordelingsgesprekken en het aantal jaren werkervaring kunnen vertalen naar skills. Hierbij hebben we gekeken naar de uitgangspunten naar de skills van het World Economic Forum en dezelfde definiëring gebruikt als in hun database. Op deze manier sluiten de skills van onze medewerkers direct aan op de buitenwereld. Ook kunnen we hierdoor veel beter in kaart brengen welke functies potentiële kandidaten met de juiste skills nu hebben. Het zou namelijk goed kunnen dat zij bij hun huidige werkgever een hele andere functietitel hebben.’

Gerelateerde artikelen

Veelgestelde vragen

Meer weten over dit onderwerp?

Meer weten over dit onderwerp?

levenlangontwikkelen © Copyright 2025