Decorative image

Hoe bereid ik mijn school voor op een op skills gebaseerde arbeidsmarkt (deel 1, 2 en 3)

Datum:

tussen oktober 2023 en juni 2024

Locatie:

Online

Tijd:

10:00 - 16:00

Skills is een groot begrip en wordt veel genoemd binnen onderwijs en bedrijfsleven op dit moment. Tegelijkertijd is er geen eenduidig beeld over wat we nou met de term skills bedoelen. Wat betekent de ontwikkeling naar een meer skills gerichte arbeidsmarkt en hoe kan je je daar als school op voorbereiden?
In een drietal themabijenkomsten willen we jullie de komende tijd meenemen in de ontwikkelingen die er zijn. Door een theoretisch kader te schetsen en goede voorbeelden te laten zien hopen we jou te inspireren zodat ook jouw school de eerste stappen kan zetten richting de op skills gebaseerde arbeidsmarkt.

In de eerste bijeenkomst zijn we ingegaan op de Why. Door eerst in te gaan op de why proberen we een duidelijk beeld te schetsen waarom deze ontwikkeling belangrijk is. Eén van de onderzoekers van het rapport ‘Inzicht in skills, een verkenning van Nederlandse initiatieven’ neemt ons mee in de context van het waarom. Daarna laten we ook een aantal scholen aan het woord die binnen de eigen instelling bezig zijn met deze zelfde vraag. Welke noodzaak zien zij om bezig te zijn met skills maar ook hoe nemen zij de eigen organisatie mee in deze ontwikkeling.

Tijdens de tweede bijeenkomst rondom het onderwerp skills hebben we het gehad over het gebruik van skillspaspoorten.
Drie scholen namen ons mee in de gekozen benaderingen, van het identificeren en erkennen van kennis en vaardigheden tot het bevorderen van zelfinzicht en professionele groei van studenten en deelnemers.
Ze vertelden de successen van hun projecten, maar ook waar ze tegenaan zijn gelopen binnen hun eigen organisaties en hoe je dit op een goede manier in het onderwijs verankert.

Tijdens de derde bijeenkomst rondom het onderwerp skills gaan we in op het 'What’.  

Kim Hooiveld blikt vanuit zijn vorige rol binnen het reeds afgeronde project House of Skills kort terug op de snel veranderende arbeidsmarkt en waarom werving op basis van diploma's en cv's onvoldoende matches opleveren voor het bedrijfsleven. Tevens licht hij toe waarom we steeds meer de beweging zien van regionale initiatieven naar landelijke initiatieven en doet hij een appel op ROC's om het leren in kleine eenheden en het erkennen en valideren van skills op te gaan pakken. Elise Spaan, directeur bij AIROC zal vanuit haar expertise praktijkvoorbeelden delen rondom het erkennen en valideren van bewijzen.

Gerelateerde evenementen

Meer weten over dit onderwerp?

levenlangontwikkelen © Copyright 2025