Decorative image

Practoraten in de llo praktijk

Datum:

September 2022 tot september 2023

Locatie:

Online

Tijd:

-

Practoraten willen een scharnierfunctie vervullen tussen innovatie van de beroepspraktijk waarvoor het mbo opleidt en vernieuwing van het beroepsonderwijs. Ze willen een actieve bijdrage leveren aan de onderwijskwaliteit en de innovatiekracht van de sector door het doen van praktijkgericht onderzoek. Een practoraat is te beschouwen als een expertiseplatform geleid door een practor, met een onderzoekscomponent gericht op kennisontwikkeling, bundeling, delen en verspreiden van kennis en ervaring om zo te komen tot verdere kwaliteitsverbetering en praktische innovatie van het onderwijs. Dat doet een practoraat in verbinding en samenwerking met het regionale werkveld en bedrijfsleven.

Tijdens deze themasessie heeft Jorick Scheerens van Stichting Ieder mbo een practoraat ons meegenomen in het waarom, hoe en wat van practoraten.
Daarnaast hebben twee practoraten op het gebied van Leven lang ontwikkelen ons meegenomen in hun onderzoekspraktijk.

Het Practoraat Leven Lang Ontwikkelen dat is verbonden aan het Friesland College en Noorderpoort. Leven Lang Ontwikkelen – Practoraten.nl
Het Practoraat Gepersonaliseerd Leren is verbonden aan VISTA College. Gepersonaliseerd Leren – Practoraten.nl

Op 16 februari 2023 hebben we hier een vervolg aan gegeven.
Tijdens deze sessie namen de practoraten ‘Leven Lang Ontwikkelen’ van het Friesland College en ‘Leren in hybride leeromgevingen’ van Scalda ons mee in hun onderzoekspraktijk.

Ruimte voor leren en ontwikkelen in complexe omgevingen
De practoraten ‘Leven Lang Ontwikkelen’ van het Friesland College en ‘Leren in hybride leeromgevingen’ van Scalda onderzoeken samen met collega’s wat zij kunnen doen om het leren en ontwikkelen in of samen met de beroepscontext te stimuleren. Het liefst op zo’n manier dat zowel studenten als vakmensen zich uitgedaagd voelen om zich te ontwikkelen.
Zo is onderzocht waar jongeren in een kwetsbare positie tegenaan lopen als ze de arbeidsmarkt proberen te betreden en wat begeleiders kunnen doen om die jongeren te versterken maar ook de bedrijven te helpen inclusiever te worden. Een tweede voorbeeld is dat gekeken wordt naar welke competenties er vanuit opleiding en bedrijven nodig zijn om in een hybride leeromgeving te kunnen werken.

Tijdens deze bijeenkomen namen beide practoren Petra Poelmans en Marco Mazereeuw ons mee in onderzoeken die zij, samen met docent-onderzoekers Ineke Dekker (Scalda) Marijn Neuman en Bianca Dusseljee (Friesland college), uitvoeren.

Tijdens deze derde digitale bijeenkomst in de serie practoraten nemen Ada ter Maten, practor Leerwerkplaatsen bij Albeda en Jantje Timmerman, practor Leven Lang Flex bij mboRijnland, ons mee in de wereld van hybride leeromgevingen en de leerwerkplek 2.0.

Jantje Timmerman doet onderzoek naar hybride leeromgevingen en hoe deze in de praktijk worden vormgegeven bij Entree en niveau 2 opleidingen. Welke meerwaarde ziet zij voor het onderwijs en voor de student? Aansluitend vertelde Ada ter Maten over haar onderzoek in de leerwerkplaatsen. Hoe geef je vorm aan de leerwerkplek 2.0, waar kan je tegenaan lopen en wat zijn de succesfactoren?

We sluiten de bijeenkomst af met een gezamenlijke blik hoe beide practors kijken naar de onderzoeken die zij doen en wat het mbo-onderwijs hieruit mee kan nemen om onderwijs en praktijk beter op elkaar te laten aansluiten.

Gerelateerde evenementen

Meer weten over dit onderwerp?

levenlangontwikkelen © Copyright 2025